woensdag 5 augustus 2015

Zou Hillary de spreekbuis van Bill zijn?

Het meest beroemde politieke echtpaar is Bill en Hillary Clinton. Bill (voormalig gouverneur en later president van Amerika) en politica Hillary (voormalig senaatslid en minister), die nu voor de tweede keer een gooi naar het presidentschap doet. Beiden sterke persoonlijkheden met ieder een eigen mening en politiek ambitieus. Niemand die het in zijn hoofd haalt om te zeggen dat Hillary in haar politieke rol namens Bill spreekt.
Dichter bij huis, Neelie Kroes (voormalig raadslid, kamerlid, staatssecretaris, minister en EU-commissaris) is als politica nimmer persoonlijk aangesproken op de politieke handel en wandel van destijds 'haar' Bram Peper (voormalig burgemeester en minister).

Emancipatie
Anno 2015 zijn vrouwen in Nederland gelijkwaardig aan mannen. Hebben vrouwen een eigen mening, mogen daar ook voor uitkomen, bekleden vrouwen belangrijke functies en zijn vrouwen ook politiek actief.
Toch schijnen er in Lelystad mensen te zijn (ik vermoed eerlijk gezegd meest mannen) die daar kennelijk wat moeite mee hebben, als ik zo de (uiteraard anonieme) reacties op internet wel eens lees. Kunnen sommige personen het blijkbaar niet geloven dat ik - een volwassen vrouw, afgestudeerd psycholoog, werkzaam in een eerzaam beroep, gelukkig getrouwd én politiek actief - mijn eigen mening verkondig en alleen maar kan echoën of zo iets. Word ik soms zowaar aangesproken op politieke besluiten waar mijn echtgenoot in een vorige raadsperiode bij betrokken is geweest.
Er is zelfs een fractievoorzitter - ik zal om privacyredenen zijn naam niet noemen - die met een opgeheven vingertje, intimiderend pal voor mijn neus, boos naar mij uithaalde over een stevig gesprek dat hij eerder met mijn echtgenoot heeft gehad. Of laatst een wethouder die een tweet van me beantwoordt met 'vraag maar aan je man'. Krankjorum!!

Wat je zegt ben je zelf
Bepaalde uitspraken zeggen meer iets over degene die het uitspreekt dan over wie het gaat, maar het blijft triest dat er in de 21e eeuw nog zo bekrompen over een politica wordt gedacht en evenzo bejegend wordt. Ik verwonder me er nog het meest over hoe respectloos deze personen, in ons vrije Nederland waar mannen en vrouwen gelijk zijn, zich jegens mij als (hardwerkende en maatschappelijk betrokken) vrouw uitlaten en vraag me daarbij af of zij ook zo laatdunkend met de vrouwen in hun eigen familie omgaan. Hun vriendin/partner/vrouw, zus, moeder, oma, tante, nichtje of dochter. Of zij hen ook zien als wezens zonder eigen mening die alleen maar napraten en doen wat hun man zegt? Alsof we hier in een of ander kalifaat leven! #doenormaalman