maandag 2 januari 2017

Transities sociaal domein: top of flop?

Er is met decentralisaties in de afgelopen jaren veel veranderd voor gemeenten en hun inwoners. Of dat dit op alle fronten een verbetering is nog maar de vraag. Ondanks dat de medewerkers zelf zich driemaal een slag in de rondte werken. Daar ligt het niet aan. Zo’n enorme reorganisatie met een flinke bezuiniging gaat nu eenmaal met de nodige problemen gepaard. Maar daar zijn helaas de mensen die er afhankelijk van zijn wel de dupe van.

De veranderingen vanwege de Participatiewet blijken de minste reuring te hebben geven. Althans daar hoor ik het minste over. Misschien omdat de doelgroep wat kleiner is? Of minder mondig?

De veranderingen vanwege de Wet Maatschappelijke Ontwikkelingen (WMO) hebben de meeste (media) aandacht gekregen. Vooral wat betreft de huishoudelijk hulp is er veel onrust geweest. En terecht. Ik moet er niet aan denken dat ik mijn huis in amper twee uur per week zou moeten schoonhouden. Dan spreek je op den duur niet meer van een schoon en leefbaar huis. Zelfs als je regelmatig de “Franse slag” hanteert, moet je toch echt af en toe even “flink huishouden”. Bestuurders kunnen erover zeggen wat ze willen, maar ik blijf het schandalig vinden hoe hulpbehoevenden hierop gekort zijn. Dit is dan nog maar één aspect van de veranderingen in deze zorg.

Ook de jeugdhulp heeft regelmatig het nieuws gehaald. Veelal omdat de budgetten al op waren en er een opnamestop werd aangekondigd. Zoals in de Jeugd-GGZ. Iets waarvan ik nog steeds niet begrijp waarom dit deel van de zorg zo nodig moest worden overgedragen aan gemeenten. Alsof dáár de deskundigheid op dit vlak zit.

Als gemeenteraad krijgen wij een paar keer per jaar een monitor sociaal domein. Een nietszeggende monitor, want er staan alleen maar wat overzichtscijfertjes in, nietszeggende cijfers. Zelfs als jeugdzorgprofessional zeggen mij deze cijfers helemaal niets, laat staan dat ik daar als gemeenteraadslid mijn controlerende taak mee kan uitoefenen.
Een overdaad aan gegevens hoeft uiteraard ook niet, maar informatie waarop de uitvoering van het beleid kan worden getoetst is van harte welkom. Wat mij betreft is dat ook blijvend en niet alleen een monitor in de eerste jaren na de decentralisatie. Het gaat hier immers over mensen, mensen die extra aandacht en steun nodig hebben, ook in 2017.

Dit bericht is op 2 januari 2017 gepubliceerd op raadsledennieuws.nl.