zondag 4 mei 2014

Raadswerk is een nevenfunctie

Het is op dit moment zo'n beetje de meest gestelde vraag aan me en daarmee in de top 3 beland. Naast "Heb je kinderen?" en "Ga je zelf ook je motorrijbewijs halen?" staat daar nu ook "Kun je het raadswerk wel combineren met je werk?"

Het antwoord (op de laatste vraag) is natuurlijk "Ja". Raadswerk is immers bedoeld als een nevenfunctie, dus moet het te combineren zijn met een baan. Toch is het geen vreemde vraag. Hij gaat ook vaak samen met de opmerking: "Je had het zeker nog niet druk genoeg." Want het kost nogal veel vrije tijd.

Maar het is niet altijd makkelijk om het goed te combineren. Zo zijn alle data voor de werkbezoeken op een vaste werkdag gepland en kost het mij in principe vakantie-uren om daarbij aanwezig te zijn. Een verzoek om de geloofsbrieven van de beoogd wethouders te onderzoeken heb ik vanwege het tijdstip moeten afwijzen, omdat ik die dag in vergadering ben op het ministerie (VenJ) in Den Haag. En dat geldt ook voor het aansluitend speeddaten met medewerkers van de gemeente onder lunchtijd.

Ik heb mijn werktijden erop aangepast om mijn reguliere baan naar behoren te kunnen blijven uitvoeren. Als raadswerk bedoeld is als nevenfunctie, dan zou het fijn zijn als het ook wat afspraken betreft te combineren is met een gewone baan.